Integracja Odruchów Pierwotnych wg Sally Goddart-Blythe (INPP)
Metoda oparta jest na codziennym wykonywaniu zaleconego przez terapeutę specjalnego zestawu ćwiczeń, które mają na celu wykształcenie prawidłowych mechanizmów ruchowych. Dzięki temu poprawia się funkcjonowanie osoby w zakresie umiejętności, u których podstawy leży tzw. dojrzałość neuromotoryczna. Wśród takich umiejętności wymienia się m.in. sprawności szkolne: czytanie, pisanie, uważne słuchanie, grę w piłkę oraz komunikację niewerbalną. Postępy oceniane są w odstępach 1-1,5 mies., wówczas dobierane są nowe lub modyfikowane są zalecone wcześniej ćwiczenia. Ćwiczenia wykonywane są w domu, zajmują łącznie ok. 10 -15 min. Cały program ćwiczeń, w zależności od postępów, trwa od roku do dwóch lat regularnych działań.
Dla kogo jest przeznaczona?
Program ćwiczeń INPP przeznaczony jest dla każdego (w wieku od 6 do 100 lat), w przypadku występowania problemów w uczeniu się, radzeniu sobie z emocjami i w kontaktach społecznych.
Zwłaszcza dla osób, które miały lub mają powyższe trudności, przy występowaniu następujących objawów:
- nieprawidłowa postawa przy wykonywaniu zadań przy stole/biurku – podpieranie głowy ręką, zakrywanie oka ręką lub włosami, „pokładanie się” na blacie, siadanie asymetryczne (np. na jednej ugiętej nodze), zawijanie stóp wokół nóg krzesła, nadmierne odchylanie tułowia do przodu lub do tyłu,
- przestawianie liter, słów lub/i liczb podczas pisania (powyżej 8 r. ż)
- brak ustalonej lateralizacji (dominacji ręki, oka, ucha, nogi) pow. 6 r. ż.
- popełnianie licznych błędów w trakcie przepisywania,
- wolne tempo pisania/przepisywania,
- nieprawidłowy chwyt długopisu,
- nieczytelne/mało czytelne pismo,
- trudności z czytaniem,
- obniżona koordynacja wzrokowo-ruchowa (np. trudności w grze w piłkę, niechlujne jedzenie, nieczytelne pismo, rysunki nieadekwatne do wieku, etc.)
- choroba lokomocyjna,
- zwiększona rozpraszalność, trudność w koncentracji na zadaniu,
- trudność w wysiedzeniu bez ruchu, bądź powstrzymaniu się od mówienia i wydawania odgłosów,
- „wyłączanie się”, pogrążanie w rozmyśleniach (np. w trakcie lekcji, wykładu, konferencji),
- moczenie nocne (powyżej 5 roku życia),
- trudność w zapamiętaniu prostych instrukcji,
- obniżona sprawność fizyczna,
- trudności z nauczeniem się jazdy na rowerze, pływania,
- trudności z nauczeniem się odczytywania czasu z zegara ze wskazówkami,
- opóźniony rozwój mowy i zaburzenia artykulacji.